Sunday 11 November 2012

MAJLIS ANUGERAH INOVASI KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI, PUTRAJAYA


MAJLIS ANUGERAH INOVASI KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI, PUTRAJAYA


Pada 6 November 2012 bersamaan hari Selasa berlangsungnya Majlis Penyampaian Anugerah Inovasi Kementerian Pengajian Tinggi tahun 2012 (AIKPT 2012) yang bertemakan ‘Inovasi Memacu KPT Gemilang’ di bangunan Kementerian Pengajian Tinggi Dewan Za’ba. Jawatankuasa Teknikal Program Bulan InovasI & Kreativiti KPT 2012 dipengerusikan oleh YBhg. Datuk Hj. Omar Abd Rahman, merupakan Timbalan Ketua Setiausaha Pengurusan KPT. 




Dari kiri, TYDP Azri Norfikri , YDP Ku Amirul Faiz b Ku Seman, Setiausaha Agong Muhammad Hariz Ahmad





Mahasiswa dari Universiti  Utara Malaysia (UUM) diwakili oleh beberapa barisan dari Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), Sekretariat 1Malaysia beserta 2 orang staf pengiring dari Jabatan Hal Ehwal Pelajar (JHEP). Kami tiba di KPT, Putrajaya tepat pada jam 8.00 pagi. Selain dari UUM, IPT seperti UPSI, UNIMAS, UNIMAP, USM, UTM, Politeknik dari Kota Bharu, Banting dan Merlimau, dan Kolej Komuniti dari Bukit Beruang, Segamat 2 dan Chenderoh juga hadir di majlistersebut.

Antara objektif program tersebut dianjurkan adalah bertujuan untuk memperkukuhkan nilai-nilai budaya kreativiti dan inovasi di KPT, di samping memberi pengiktirafan kepada warga yang telah berusaha meningkatkan kualiti perkhidmatan dan melaksanakan inovasi sebagai mekanisme kecemerlangan . AIKPT  2012 merangkumi empat kategori yang dipertandingkan iaitu kategori Ibu Pejabat KPT, IPTA, Politeknik dan Kolej Komuniti.

Majlis Penyampaian  AIKPT 2012 bermula pada jam 9.00 pagi oleh persembahan Koir, menyanyikan Lagu Negaraku dan Lagu Meraikan Kreativiti, bacaan doa, serta tayangan montaj Bulan Inovasi & Kreativiti. Seterusnya ucapan aluan oleh Yang Berbahagia Datuk Ab. Rahim Md. Noor merangkap Ketua Setiausaha KPT (KSUKPT). Majlis dirasmikan oleh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi 1 iaitu YB Dato’ Dr. Hou Kok Chung.

Kemudian, anugerah bermula dengan Pelancaran Bank Idea KPT oleh YBhg. Datuk Ab. Rahim Md. Noor (KSUKPT). Terdapat beberapa anugerah yang telah dipertandingkan, antaranya:

-          Pemenang 5 Idea Terbaik Bank Idea KPT
-          Pemenang Konvokesyen KIK KPT Kali ke-5
-          Sijil Penghargaan kepada Panel AIKPT 2012
-          Anugerah Inovasi KPT
-          Asia’s Thought Leader in the Public Sector 2012 Award



Slot  terakhir ialah Ceramah Inovasi yang disampaikan olehYBhg. Datuk Dr. Maznah Hamid (The Iron Lady). Datuk merupakan Pengarah Eksekutif Securiforce Group of Companies. Ceramah dimulakan dengan nyanyian lagu ‘KauBoleh’ yang member inspirasi dari segi mental. Saudari Azyan MPP Exco Pusat Pengajian Antarabangsa UUM dengan semangatnya telah menyahut cabaran Datuk Dr.Maznah untuk naik keatas pentas untuk menyanyikan lagu ‘KauBoleh’. Datuk Dr. Maznah telah menyampaikan segala ilmu dan pengalaman beliau sepanjang hidupnya sebagai seorang wanita yang bekerjaya. Menurut pandangan saudari Azyan, seorang mahasiswa seharusnya mempunyai jati diri dan sentiasa bermotivasi mengikut jejak langkah mereka yang telah berjaya di samping bersedia dalam menempuhi segala cabaran. Mahasiswa juga haruslah menjadi seorang yang proaktif dan berwawasan.


Saudari Azyan juga dipanggil oleh YBhg. Datuk Dr. Maznah untuk naik keatas pentas kerana saudari Azyan merupakan pelajar yang selalu berkomunikasi di alam maya iaitu Facebook Dr.Maznah. Menurut Azyan, santapan minda oleh Datuk merupakan salah satu faktor yang membantu saudari Azyan menjadi seorang mahasiswa yang sentiasa berfikiran positif.





Program tersebut dapat menggalakkan mahasiswa membudayakan inovasi di era globalisasi di mana kini ramai graduan yang menganggur. Daripada pandangan mahasiswa itu sendiri, mahasiswa haruslah bersedia untuk menghadapi alam pekerjaan yang mana program ini mendorong mahasiswa untuk berfikiran kreatif dan inovatif agar membuka minda, disamping dapat membantu memajukan negara.

“Hidup Ini Boleh Diubah Dengan
Merubah Cara Kita Berfikir,
Apa Yang Di Percayai Oleh Fikiran Kita
MakaI itulah Yang Akan Dicapai Oleh Kita”





No comments: