Thursday 8 November 2012

Dialog bersama Dr Roslan, Pengarah Bahagian Siswa dan Remaja BTN



Dialog bersama Dr Roslan, (dari kiri, Tydp Azri Nurfikri, Dr Roslan, En Sani, Dr Amy Azhar


Pada 4hb November 2012, MPP UUM sesi 2012/2013 telah menerima kunjungan dan lawatan Dr Roslan, Pengarah Bahagian Mahasiswa dan Remaja Biro Tatanegara(BTN).

Majlis ini telah dihadiri oleh Ahli MPP yg diketuai oleh saudara Azri TYDP MPP, semasa membuka majlis ini saudara Azri telah mengalu-alukan kesudian Dr Roslan untuk hadir ke pertemuan ini. Beliau merasakan pertemuan ini merupakan satu titik tolak kepada mewujudkan sebuah hubungan yg lebih erat antara MPP UUM khasnya dan UUM amnya dengan BTN.

Pertemuan ini juga telah disertai oleh Dr Mohd Amy Azhar hj Mohd Harif, Pengarah Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan En Sani, Penolong Pengarah BTN Kedah. Dr Amy dalam ucapan aluannya juga telah melahirkan rasa gembira kerana kesudian Dr Roslan untuk mengunjungi MPP UUM serta menyarankan agar semua MPP mengambil peluang ini bertukar-tukar pandangan serta mencungkil sebanyak mungkin pengalaman Dr Roslan dan kepimpinan mahasiswa sesuai dengan beliau juga merupakan salah seorang bekas pelajar UUM dan MPP semasa zaman pengajiannya.Dr Roslan dalam pertemuan ini telah menjelaskan tentang peranan dan tanggungjawab BTN dalam memperkasakan semangat patriotisme dikalangan belia remaja dan mahasiswa Ipt, beliau juga mengharapkan agar dengan pertemuan ini akan memberi peluang kepada beliau utk berkomunikasi secara langsung dengan kepimpinan mahasiswa di UUM.

Beliau juga menerangkan bahawa BTN telah mentranformasikan pendekatan BTN dalam pelaksanaan aktiviti kenegaraan dan kepimpinan. Perubahan ini perlu bagi menyesuaikan keperluan remaja dan mahasiswa masakini. BTN juga berharap agar MPP tampil memberikan cadangan apa yg diperlukan dalam melaksanakan prog ram pembangunan jati diri mahasiswa sesuai dgn keperluan orang muda masa kini. Pendekatan hasil transformasi dari segi aktiviti tersebut akhirnya bermatlamatkan menanam perasaan cinta akan negara.


Mpp menyuarakan pendapat dan soalan kepada Dr Roslan


Melalui sesi soal jawab yang dibuka, antara soalan yang dikemukan oleh exco mpp ialah bagaimana program-program BTN membawa kepada semangat patriotisme dan juga mencadangkan transformasi program btn perlu diperhalusi menarik minat peserta. Beliau berkata bahawa remaja dan mahasiswa perlu melengkapkan diri menjadi insan yang bertanggugjawab untuk memenjadi pewaris kepimpinan negara kelak.kelak program program yang dijalankan membantu meningkatkan kesedaran kepada peranan siswa dalam membentuk tanggungjawab kepada negara, kekuatan dan kesedaran akan terbina dalam diri mereka seterusnya melengkapkan diri untuk menjadi pemimpin yang berilmu, berakhlak dan mempunyai patiotisme yang tinggi.

Mengulas mengenai transformasi yang akan dijalankan sepanjang tahun 2013 , beliau menyatakan hasrat untuk mengubah persepsi remaja dan siswa bahawa program Btn hanya berteras kem semata-mata. dengan transormasi hasil pandangan dan perbincangan bersama siswa dan, pelbagai program yang bersesuaian dengan siswa telah mula dijalankan.

Semoga dengan input dari mahasiswa BTN akan dapat memantapkan lagi peranan Btn dalam memperkasakan jatidiri mahasiswa.




No comments: