Wednesday 14 November 2012

LAWATAN KE PARLIMEN PROGRAM JEJAK SISWA SATU MALAYSIA SIRI 2

Pada 6 November 2012,Seramai 14 mahasiswa Wakil Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Utara Malaysia beserta Presiden Persatuan,Kelab dan Dewan Penginapan Pelajar menyertai Program dibawah kendalian Parlimen Malaysia iaitu Jejak Siswa Satu Malaysia Siri 2, ianya telah berlangsung di Parlimen Malaysia. Yang turut serta adalah peserta daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.Antara objektif program ini dijalankan adalah untuk memberi pendedahan awal tentang stuktur organisasi pentadbiran demokrasi negara ini.Setiba disana peserta disambut baik oleh Setiausaha Sulit Kanan Yang di Pertua Dewan Negara, Datuk Shamsul Bahri Shamsudin. Kami diberi taklimat awal oleh beliau di Dewan Negara. Dan juga diberi kesempatan untuk duduk di kerusi Perdana Menteri dan juga Barisan Pembangkang.






Kami diberi kesempatan masuk selama 10minit semasa Persidangan Dewan Rakyat bermula. Dewan Rakyat yang dipengerusikan oleh Tan Sri Pandikar Amin Mulia.Semasa sesi pembentangan dijalankan kelihatan ahli-ahli politik seperti Nurul Izzah binti Anwar ( Lembah Pantai ), Dato' Seri Haji Abdul Hadi bin Awang ( Marang ) dan Dato' Mukhriz bin Tun Dr. Mahathir ( Jerlun ) sedang berbahas. 




Sesi bersama Pemimpin dimulai dengan Yang Di Pertua Dewan Negara, YB Tan Sri Abu Zahar Ujang peserta diberi kesempatan untuk bersoal jawab dengan beliau. Wakil MPPUUM,Iqtiyani Binti Mohd Bashir sempat bertanya beberapa soalan serta pandangan beliau terdapat sistem pentadbiran negara.Selain itu juga MPPUUM Razali Bahar bertanya beberapa soalan sebelum sesi bersama YB tamat. Sebelum program berakhir peserta dijamu dengan makan tengahari bersama YB Tan Sri Abu Zahar Ujang bersama VIP lain.Sebelum bergerak pulang, pihak daripada parlimen sempat memberikan cenderamata kepada para peserta program. 






"Integriti, Intelek, Teras Kepimpinan Siswa"




No comments: