Thursday 27 December 2012

Makluman Berkenaan Wifi UUM

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Pada hari Khamis (20/12/2012), wakil MPP bahagian Exco Informasi dan Exco Pusat Pengajian Komputer (SOC) telah berjumpa dengan En Khalil Khusairi selaku pegawai bahagian rangkaian dan keselamatan internet UUM (network and security). Tujuan utama wakil MPP bertemu dengan beliau adalah untuk memaklumkan masalah yang dihadapi pelajar berkaitan dengan 'wireless' di UUM.


Perbincangan wakil MPP dengan En Khalil (Network and Security UUM)

Melalui perbincangan, fokus utama adalah di DPP di luar kampus iaitu bukit kachi (DPP BANK RAKYAT dan SME BANK) yang mempunyai access yang terhad dan lemah.


Selain itu, beliau juga menerangkan bahawa kontrak UUM dengan SERINDIT UUM telah pun tamat dan Pusat Komputer sendiri akan mengambil alih segala urusan network dan ICT di UUM.

Menjawab masalah di Bukit Kachi, beliau menjelaskan kerja-kerja menaik taraf (upgrading) telahpun mula dijalankan dan dijadualkan siap selewatnya awal bulan Januari 2013. Apabila menjelaskan tentang network , pastinya ia melibatkan kos yang besar seperti perbelanjaan 'software dan hardware' untuk menyiapkan rangkaian yang besar untuk pelajar di Bukit Kachi. Peruntukan telahpun diterima dan kerja - kerja pembinaan telahpun dijalankan.

Selain itu, exco pusat pengajian komputer UUM, Nur Izham bin Sobri juga melaporkan tindakan mementingkan diri sesetengah pelajar yang menggunakan 'Wifi Booster' , sejenis peralatan komputer yang 'menarik'  wifi sehingga menjejaskan pengguna lain. Selain itu penggunaan salah laku sesetengah pelajar yang menggunakan wireless untuk 'mendownload' movie juga menyebabkan kesan yang besar terhadap 'wireless' dan juga menjejaskan pengguna lain.

Perbincangan mengenai penggunaan wireless

Pada hari yang sama juga, wakil mpp juga sempat bertemu Penolong Pengarah Kanan, Bahagian Pembangunan Pelajar berkenaan isu ini. Antara persoalan yang menjadi perbincangan adalah:

1. Sejauh mana penggunaan wifi digunakan pelajar untuk  akademik dan sejauh mana pula penggunaan untuk mendownload movie dan video ?


Selepas pembinaan rangkain wireless di kachi selesai, satu sesi menyuarat akan diadakan antara Pusat Komputer, HEP dan wakill MPP, dan juga President DPP awal tahun hadapan untuk bekerjasama membantu menambah efisiensi penggunaan wireless di kalangan pelajar agar wireless dapat digunakan untuk semua pelajar secara berhemah dan saksama.



"INTEGRITI, INTELEK, TERAS KEPIMPINAN SISWA"



No comments: